Communiceer en leg verantwoording af
Steeds meer organisaties hebben een jaarlijks impactrapport om extern te communiceren wat er bereikt is. Het is daarbij belangrijk te weten wie de uiteindelijke lezer is van het rapport en welke informatie die lezer verwacht. Dit kan verschillend zijn per doelgroep van je rapport: medewerkers verwachten bijvoorbeeld andere informatie dan een impact-financier.
Maak een overzicht van de potentiële lezers van het rapport en welke informatie zij verwachten om dit vervolgens met hen te verifiëren.
Communiceer niet alleen positieve resultaten. Wees transparant over wat je geleerd hebt, welke limitaties er zijn in de data die verzameld en geanalyseerd zijn en wat de volgende keer eventueel beter kan.
Bepaal welke datavisualisaties (iconen, grafieken, infographics, tekst) er nodig zijn voor het goed overbrengen van je boodschap. Onderstaande tabel helpt je verder.
Het communiceren van informatie over de effecten van je activiteiten kan een belangrijke rol spelen in het onderhouden en verdiepen van relaties met met donors, de doelgroep en andere stakeholders.
Hoe presenteer je dit?
Iconen en afbeeldingen
Staafdiagram
Cirkeldiagram, donut of iconen
Lijngrafiek
Plot diagram
Heat map
Word cloud
Wat wil je laten zien?
Feiten en weetjes
Vergelijkingen
Een onderdeel van
Verandering over tijd
Relatie tussen verschillende factoren
Geografische spreiding
Tekst analyse
Meetplan en de CBF Erkenningsregeling
Het CBF vraagt van organisaties in alle toetsingscategorieën dat zij inzicht geven in wat wel en niet bereikt is in het licht van het (meerjaren)beleid. Zo nodig kan het beleid dan aangepast worden.
Voor organisaties in de toetsingscategorieën B en C (voor organisaties met totale baten vanaf 500.000 euro) is dit een harde norm.
Worksheet
Checklist voor het opstellen van een betrouwbaar impactrapport.
Case studies
IMC Weekendschool maakt gebruik van een infographic om hun impact aan een brede groep stakeholders te presenteren.
Diverse voorbeelden van rapportages over impact.